Vaporwave // Muzika 80-ih u novom ruhu

Muzika je prisutna svuda, bilo da je to na radiju, internetu, CD-u ili MP3 plejeru. Svakoga dana možemo da čujemo najnovije hitove i da uživamo u njima, bez obzira iz koje zemlje potiču. Takođe, postoje i radio stanice koji puštaju muziku isključvio iz ’70. ili ’80. godina. Danas, u svetu globalizovanih medija, u podzemnim krugovima muzičke produkcije nastaje veliki broj žanrova i supkultura, ali većina njih nije uspela da se probije dalje od toga. Međutim, jedan žanr je uspeo da privuče pažnju ljubitelja elektronske muzike, kao i ljudi na internetu.

system-update-needed-sex-drugs-and-rock-roll-must-2551820Još pre nego što sam čuo da taj pokret zapravo ima svoje ime, na Fejsbuku sam zavoleo stranice na kojima su imena ispisana na engleskom, zajedno sa japanskim ili još nekim drugim stranim jezicima. Na tim stranicama se vidi velika fascinacija prema popularnoj kulturi ’80. i ’90. godina, kao i egzotičnim kulturama poput Kine i Japana. Na kraju, nakon pretrage na internetu, otkrio sam muziku koja savršeno predstavlja ovo savremeno tehnološko doba.

Vaporwave, kako je poznat u krugovima andergraund muzike, nastao je kao muzički i estetski pokret koji kombinuje supkulture ’80. godina, stari kompjuterski 3D dizajn, rimske biste, kulture dalekog istoka i remiksovanje numera u okvirima liftova i tržnih centara, kao i starih hitova džez, fank i soul muzike.

Prvobitno, Vaporwave je nastao kao razbibriga elektronskog muzičara Danijela Lopatina 2010. godine, kada je izbacio album “Mega64 Eccojams vol. 1″ pod pseudonimom Chuck Person. Iako je koncipirao to kao nešto što je uradio u svoje slobodno vreme i čisto radi zabave, njegov album je stekao popularnost na Reddit-u i Tumblr-u. Kasnije, Džejms Feraro izbacuje album koji se bavi tematikom globalizacije i uticaja interneta na današnje društvo, kroz ubrzane remikse numera starih reklama proizvoda. Međutim, album ovog novog žanra koji je stekao popularnost među masama je “Floral Shoppe”, muzičarke Ramone Andre Ksavijer, poznatija pod drugim imenima kao Macintosh Plus i Vektroid. Numera tog albuma, “リサフランク420/現代のコンピュー” (prev. “Lisa Frenk 420 / Savremeno računanje”), dostigla je preko 7 miliona pregleda na YouTube-u.

200_sOvi albumi su doprineli  stvaranju novog oblika kulture koji objedinjuje tehnološku prošlost i sadašnjost, a da pritom ne poznaje nikakve jezičke barijere. Većina numera Vaporwave autora su napisani na japanskom (ili na nekom drugom stranom jeziku), doduše u većini slučajeva gramatički netačno. Ipak, zašto i zbog čega se koriste strani jezici u okviru ovog žanra prestavlja upravo tu sliku interneta kao “Globalnog sela”, gde se komunikacija vrši bez obzira na granice.

Sam žanr je prolazio kroz određene faze popularnosti. U početku, kada su se pojavila već pomenuta tri albuma, pokazili su neku novu sliku internet muzike. Kao i sa ostalim delima i industrijama, većina ljudi će pokušati da pronađe tu esenciju originala i da ga primeni na nešto svoje. Tako je bio i slučaj i sa ovim žanrom. Većina ljudi je uzimala numere nju ejdž ili džez muzike, smanjivala tempo i ritam, stavljala određene klipove iz drugih numera i izbacivala ih onlajn.

U početku ovo je bila sasvim prihvaljivo, ali došlo je do trenutka kada je to postalo zastarelo. Već krajem 2013. godine ljudi su napravili klipove gde oštro kritikuju sam pokret, za koji se smatra da treba da bude kritika monotonosti kapitalističkog, odnosno potrošačkog društva. Ipak, Vaporwave nije označavao samo muziku radi pukog protesta protiv sistema, već da ima svoju čar u tome da vas prebaci u egzotična mesta, a da niste tamo ni bili.

Na svu sreću, autor kao što je Skeleton odlučio je da primeni zvuk Vaporwave-a, a da sastavi numere sa tematikom samoće i smrti u svom istoimenom albumu. Zahvaljujući tome, dokazao je da ovaj žanr nije samo alat ispoljavanja kritike, već jedan poseban ton i zvuk čime se mogu izraziti osećanja i lični stav.

S druge strane, kanadski autor Blank Banshee uveo je hip-hop i rep elemente u svoje numere u albumu „Blank Banshee 0”. Takođe, anonimni autor Eco Virtual izbacio je album „ATMOSPHERES 第1”, januara 2013. god. Glavni adut ovog albuma je upotreba zvukova koji se obično čuju za vreme programa vremenske prognoze. Po rečima samog autora, ono što čini Vaporwave toliko posebnim je sposobnost anonimnosti i da je osvežavajuće da se pronađe neko delo koje će vas odvesti u svet dalek od stvarnosti.

Primenivši ovakve ideje, autor Hong Kong Express izdao je album „浪漫的夢想” (prev. sa kin. „Romantični snovi”). Njegov ton izražava žudnju za ljubavlju u sred noći u Hong Kongu. Iako je prilično kratak, od oko 22 minuta, zadobio je velike pohvale od strane slušalaca. Zajedno sa autorom i ko-osnivačem produkcijske kuće Dream Catalogue, koji se bavi distribucijom Vaporwave muzike, stvorili su album „新しい日の誕生” (prev. sa jap. „Rađanje novog dana”) pod zajedničkim pseudonimom 2814. Koristeći zvuk nalik na zvučnu podlogu iz filma „Istrebljivača” (tj. Blade Runner) autora Vangelisa, kao i česta upotreba basa, stvorili su novu melodiju koja će da okarakteriše ovaj žanr do danas.

I sam zvuk donosi ton nostalgije ’80. godina prošlog veka, kada su i Amerika i Japan postale svetske ekonomske sile. Daje nam sliku sveta koji se menja posredstvom novih tehnologija i stvara žudnju za egzotičnim mestima, daleko od našeg viđenja sveta, u prostor bez ograničenja.

Koristan link: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=732326783
Časopis InterFON
Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s